Affirmasjoner

Hva er affirmasjoner?

Affirmasjoner er kort forklart positive setninger du sier høyt til deg selv flere ganger om dagen.

Setningen må formuleres i jeg-form og her og nå-form for at de skal ha effekt.

Eksempel på en god affirmasjon: “Jeg er vakker og jeg elsker meg selv”.

Eksempel på en dårlig affirmasjon: “Jeg ønsker å bli vakker og å elske meg selv”.

Forskjellen på disse to er veldig enkel. Selv om det du ønsker deg er å føle deg vakker og å elske deg selv, så må du fortelle hjernen din at du allerede gjør det for at den skal tro på det.

Hvorfor?

Fordi hjernen faktisk er veldig lett å lure

La oss ta et eksempel:

Forestill deg at du tar en bit av en sitron. Surt ikke sant? Du kjenner det snurper seg og du får vann i munnen. Selv om du vet at du ikke spiser en ekte sitron, så reagerer hjernen din som om du skulle gjøre det.

Hjernen vet nemlig ikke forskjell på en tenkt handling og en utført handling.

Og det er nøyaktig derfor det å fortelle hjernen at noe er sant, får den til å tro på det. Kanskje ikke første gang, heller ikke andre eller tredje, men du kan faktisk “hjernevaske” deg selv til å bli akkurat den du ønsker å være.

Det er vitenskapelig bevist at det tar 21 dager å endre en gammel vane, eller å skape en ny. Dette vet vi blant annet med trening. Hold ut i 21 dager så har det blitt en så dagligdags vane at du gjør det uten å tenke over det. Du går rett og slett på autopilot.

Og hva hadde ikke vært mer fantastisk enn å føle på selvtillit, selvrespekt, følelsen av å være vakker, flink, populær og vennlig hver eneste dag? At det gikk på autopilot? Å få alle disse positive og fantastiske følelsene integrert i deg?

Det er fullt mulig!

Lag dine egne affirmasjoner

Nederst gir vi deg mange forslag og eksempler på affirmasjoner, men til syvende og sist er det viktig at du formulerer setninger som er perfekte for deg og som føles riktig for deg.

Husk at du ikke behøver å vise dette til noen, så ikke vær redd for å skrive noe som er litt overdrevent. “Jeg er fantastisk vakker, er utrolig populær, har en sunn perfekt kropp og oser av selvtillit” er helt innafor!

Kjør på, skap den personen du drømmer om å være! 🙂

Hvordan bruke affirmasjoner

Affirmasjonene skal sies høyt til deg selv minst 3 ganger om dagen, men jo oftere jo bedre. Klarer du å gjenta dem 100 ganger om dagen så gjør du det.

Dette skal du gjøre i minst 21 dager, men det er absolutt ingenting i veien for å fortsette med det hver dag resten av livet – faktisk så anbefaler vi det 🙂

For å styrke effekten av affirmasjonene så kan du si dem høyt til deg selv i speilet. Husk å smile til deg selv mens du sier dem.

Prøv også å få opp energinivået ditt før du skal si affirmasjonene. Det forsterker følelsene og effekten blir enda bedre. Det er nemlig viktig å føle affirmasjonen, ikke bare si dem høyt.

Dette kan du gjøre ved å smile så bredt du kan, og føle at smilet sender energier gjennom hele kroppen.

Hopp opp og ned der du står, eller ta en liten dans helt for deg selv. Hva som helst som du føler gir deg fysisk energi.

Om du trener jevnlig, så husk å si affirmasjoner mens du trener, det er virkelig effektivt. Du behøver selvfølgelig ikke rope dem høyt ut om du er på joggetur (eller, det kan du jo godt, det spiller jo ingen rolle hva andre tenker 🙂 ), men hvisk dem gjerne til deg selv.

Affirmasjoner ABC

  1. Skriv ned alle affirmasjonene på et papir og heng dem et sted du ser dem ofte, for eksempel på speilet eller ved laptop’en din.
  2. Si affirmasjonene høyt til deg selv minst tre ganger om dagen, og gjerne mange ganger hver gang. “Jeg elsker meg selv, jeg elsker meg selv, jeg elsker meg selv”, og fortsett så lenge du orker.
  3. For å gjøre det til en fast rutine, bruk alarm på mobilen. Eksempelvis rett før du skal i dusjen om morgenen, ved lunsj, og rett før du skal legge deg.
  4. Det kan også være lurt å ha forskjellige affirmasjoner til forskjellige tidspunkter. For eksempel kan du ha affirmasjoner om morgenen som sier “Denne dagen er fantastisk, jeg er så glad for alt jeg utretter”, og ved leggetid kan det være for eksempel “Jeg er så takknemlig for at jeg alltid sover så godt og våkner uthvilt og full av energi”.
  5. Legg alle følelsene dine i energiene, enten ved å “smile med hele kroppen”, se deg i speilet, eller gjøre noe for å øke den fysiske energien (dog, dropp den på kveldstid, da holder det å smile og si de høyt).

Under et perfekt eksempel på hvordan affirmasjoner kan brukes, denne jenta har virkelig skjønt det! 🙂

Eksempler på affirmasjoner

  • Jeg elsker meg selv
  • Jeg elsker deg (om du velger å bruke speil)
  • Jeg verdsetter meg selv
  • Jeg er verdt å elske
  • Jeg respekterer meg selv
  • Jeg føler meg trygg og komfortabel med meg selv
  • Jeg liker det jeg ser i speilet
  • Jeg er vakker
  • Jeg er slank, sterk og sunn
  • Jeg utstråler selvtillitt
  • Alle elsker meg
  • Jeg har mange venner
  • Jeg behandler alle rundt meg med respekt og omtanke
  • Jeg tiltrekker meg kun positive mennesker og situasjoner
  • Jeg elsker livet mitt
  • Jeg har alltid masse energi og overskudd
  • Jeg er alltid kreativ og oppfinnsom
  • Jeg er flink i alt jeg foretar meg (spesifiser gjerne de forskjellige områdene)